יין בוושינגטון

בשלוש השנים האחרונות תכננו אני וארוסתי את הטיול של לפני החיים. היא אחרי הלימודים, אני בין תפקידים ושנינו לפני התחייבויות כאלה ואחרות. הפור נפל על מרכז אמריקה. אזור מדהים, עם היסטוריה עשירה, גאוגרפיה משוגעת ועושר עצום של טבע וחיות. יין לצערנו (כלומר לצערי) הוא לא בדיוק מהדברים שהאזור ידוע בהם, כך שנאלצתי להסתפק ברום ולפנטז על התחנה האחרונה במסענו - ארצות הברית.

התכנון המקורי היה לנחות איפשהו בקליפורניה, ומשם לעלות כל הדרך עד לסיאטל כאשר בדרך לעבור בנאפה, סונומה ואורגון. בדיקה קצרה באתרי השכרת הרכב שלחה אותנו שוב לשולחן השרטוטים. מסתבר שמוטל קנס של 400 דולר על החזרה של רכב במדינה אחרת. חיפושים קצרים גילו שוושינגטון הפכה בשנים האחרונות לכוכב העולה של עולם היין האמריקאי.  הסתבר לי שבשנים האחרונות יקבי וושינגטון זכו להערכה רבה של מבקרי היין בעולם כאשר בוושינגטון מלת הקסם הייתה וואלה וואלה.

בכדי להבין מדוע הפכה וואלה וואלה למרכז כל כך חשוב של יין, חשוב להכיר את המבנה האקלימי של וושינגטון. וושינגטון מחולקת לשני אזורי אקלים עיקריים. החוף, שבו חיה כ90% מאכלוסיה,  הנו אזור המאופיין בגשם רב ובלחות רבה. כל מי שביקר בסיאטל בחורף יודע כי ערפילים כבדים וגשמים הם חלק מחיי היום יום.

כ-100 קילומטר מהחוף נמצא רכס ה Cascade, רכס עצום וגעשי שראשיתו בקנדה וסופו בקליפורניה. רכס זה מהווה למעשה חוצץ לכל ענני הגשם והשלג שמגיעים מכיוון הים. כתוצאה מכך- פנים המדינה הנו אזור מדברי (סדר גודל של כ-120 מ"מ גשם בשנה), עם הפרשי טמפרטורה עצומים (יכולים להגיע לכ-30 מעלות צלזיוס בקיץ!) ורשת מסועפת של  נחלים ונהרות החוצים אותו.

הפרשי הטמפרטורות, לצד אדמה עשירה ואקלים יבש הפכו את החלק המדברי של וושינגטון לאזור אידאלי לגידול ענבים. ההתחלה הייתה לקראת סוף שנות ה-60, כאשר קבוצה של פרופסורים מאוניברסיטת וושינגטון הקימה את שאטו סנט מישל. השנים הבאות הביאו לעולם את יקבי העל Leonetti וQuilceda Creek, כאשר הפריצה הגדולה באיכות החלה להתרחש בתחילת שנות ה-2000, כאשר מיודענו פרקר גילה את האזור והתחיל לחלק ציונים עגולים לכמה יקבים מאושרים. השאר כמו שאומרים היסטוריה.

לתעשיית היין בוושינגטון יש שני מרכזים עיקריים. הראשון הוא אזור החוף, ובעיקר העיר Woodinville. באזור זה ממוקמים יקבים רבים. חשוב לציין ש-99.9% מהפרי מגיע מהאזור המערבי ולכן היקבים באזור זה אינם Estate vinyards. המרכז השני הוא וואלה וואלה.

וואלה וואלה היא אחת מהערים העתיקות באזור הצפון מערבי. במהלך השנים היא שימשה כתחנת מעבר בין אידהו לבין ערי החוף, כמבצר של הצבא האמריקאי וכתחנת מסחר עשירה בימי הבהלה לזהב ששטפה את האזור. בין לבין הפכה העיר גם למרכז חקלאי חשוב שהיה ידוע במשך השנים בבצלים המתוקים שלו ובשנים האחרונות גם בתעשיית היין המשגשגת שהחלה לפרוח באזור. בוואלה וואלה ממוקמים יקבי על רבים כאשר ההיסטוריה העשירה שלה, מספר אוניברסיטאות, שם מגניב וכמובן מסה קריטית של אנשי יין הפכו אותה לבירת היין של וושינגטון.

 בטיול ניסיתי להתמקד ביקבים "מעניינים". כאלה שיש להם סיפור, או פילוסופיית יין ייחודית. טעמי האישי נוטה ליינות עולם ישן, כך שניסיתי לחפש את היקבים המתאימים להעדפותיי האישיות.  בפוסטים הקרובים אתמקד ביקבים בהם ביקרתי ואנסה לחזור לטעמים, לריחות ולחוויות בכל מקום. 

תגובות

רשומות פופולריות