בורדו 2004



2004 היתה השנה בה Facebook עלה לאוויר, הפועל ירושלים זכתה בתואר האירופי הראשון (והאחרון) בתולדותיה, האולימפיאדה נפתחה באתונה והצונאמי הקטלני בהיסטוריה היכה בחופי מזרח אסיה. בבורדו לעומת זאת זו הייתה שנה של עסקים כרגיל.
.(A good but uninspiring year" (R.P

כך סיכם האפיפיור את בציר 2004 בבורדו. לצד בצירי המאה (2000, 2005, 2009 ו-2010) ולצד 2003 שהיה הבציר השנוי ביותר במחלוקת בבורדו בעת האחרונה, 2004 נדחקה איכשהו לקרן זווית. יינות הבציר אופיינו כיינות אלגנטיים ופירותיים. תנאי מזג האוויר הנוחים גרמו ליבול גדול יחסית, מה שהצריך דילול נרחב מהיקבים. מי שהשכיל לדלל בזמן ולבצע סלקציה קפדנית יותר בכרם, קיבל יינות טובים מאוד, אם כי לא גדולים.

הוזמנתי לטעימת יינות מהבציר, 10 שנים אחריו, אצל ח.ד. הקונספט הוא טעימה עיוורת לחלוטין של יינות בורדו מבציר 2004. ההטייה הפסיכולוגית לאזור יצרה ציפייה לייצוג נרחב של יינות הגדה השמאלית מבוססי הקברנה, אולם כפי שנראה בהמשך, הכיוון היה אחר לגמרי.

5 פלייטים. שלושה פלייטים ראשונים של שלושה יינות כל אחד ואז שני פלייטים אחרונים של שני יינות ראש בראש.
המארח ציין בתחילת הטעימה שהטעימה תתחיל בפלייט שהוא Zoom out על הבציר ובהמשך פלייט Zoom in. כמו כן ציין שבכל אחד מהפלייטים הראשונים יהיו יינות עם ציון ממוצע גבוה מאוד.

יוצאים לדרך:

פלייט ראשון - Zoom Out:
תווית כחולה - פרי שחור כבד, קצת ירוק ומתובל עם נוכחות בולטת של עץ. הפה עם גוף בינוני ופרי שעדיין נמצא קצת ברקע, הטאנין מורגש ונוכח והחמיצות טובה. סה"כ טעים.
תווית צהובה - מאוד ירוק באף ובפה, בפה מעט רזה מידי ופאנקי. סה"כ יין מעניין, אבל הכי לא בורדו מהשלישיה.
תווית אדומה - ליגה אחת מעל השניים האחרים. מינרלי, אנימלי וקצת ברטי, העץ מורגש עם קפה וקלייה, אבל הפרי שמתגלה אחרי ניעור קצר טוב מאוד. הפה כבר יותר סמיך ומלא משני הראשונים, אבל עדיין לא שמן מידי. החמיצות טובה והמרקם של היין נהדר כאשר כל החוויה מסתיימת בסיומת ארוכה. אין ספק שזה היה היין הטוב בפלייט ויין נהדר באופן כללי.

לשאלת המארח, כל המשתתפים בטעימה (למעט אחד) ניחשו שהיינות מבוססי קברנה, מה שהוביל למסקנה שהם מגיעים מהגדה השמאלית בבורדו.

החשיפה הסבירה את פתיחתו של המארח. כל היינות היו יינות גדה ימנית מסנט. אמליון כאשר שלושת היינות התחלקו לשלוש רמות הדירוג של האזור. הכחול היה Chateau Troplong Mondot שמדורג ברמה השנייה, הצהוב היה Chateau Quinault L'Enclos שמדורג ברמה השלישית, והאדום והמוצלח מכולם היה היין של ג'ימס בונד Chateau Angelus שמדורג ברמה הגבוה ביותר באזור.

מארח 1, טועמים 0 :)

פלייט שני Zoom in: 

כחול - קצת ירוק בהתחלה, אבל משתחרר בהמשך ומציג פרי מאוד טוב. האף לא מורכב מידי אבל הפה אלגנטי וטעים עם המון פרי. לא מאוד מורכב, אבל טעים.

צהוב - נפתח עם המון קלייה שאחרי כמה דק ומספר ערבובים עצבניים, משחררת פרי מאוד מאוד טוב. אף נקי עם עוצמות מעולות, הפה בינוני + עם חמיצות מעולה וסיומת מאוד ארוכה. בשלב זה של חייו העץ האיכותי עדיין מעט משתלט, אבל הפרי הטוב והנקיון של היין מראים שיש כאן חומרים של יין גדול באמת. 

אדום - הגס ביותר בשלישיה. פרי אדום טוב, עם פה עוצמתי, גס וטאני. החמיצות טובה והסיומת ארוכה. מרגיש קצת כפרי, אבל סך הכל יין די טעים.

מסביב לשולחן היתה תמימות דעים בנוגע לאיכותו הגבוהה של היין הצהוב. הניחושים שוב הלכו לגדה השמאלית, כאשר היו כאלה שהגדילו לומר שמדובר בשלישה מפוויק כאשר הצהוב הוא לא אחר מאשר chateau lafite.

החשיפה הראתה שלא יכולנו לטעות יותר. שוב סנט. אמליון, והפעם מדובר בשלישית Pavie . הכחול הוא Pavie Macquin, האדום הוא Pavie וצהוב הוא היין הנמוך ביותר בדירוג, Pavie Decesse.

2:0 לח.ד

פלייט שלישי: משנים כיוון

כחול: מתחיל עם קצת חיזור, אבל אחרי מספר רגעים משתחרר קצת. אף מאוד דחוס ומורכב, עם קצת עץ, אדמתיות נעימה, אנימליות ופרי. הפה מרגיש מלא יותר כאשר הטאנינים עדיין נוכחים. הבורדו הכי אדמתי שהיה לנו עד עכשיו, אני מאוד אהבתי.

צהוב  - ריח משוגע של וניל מרוכז השתלט בהתחלה על היין. אחרי כמה דק הפרי יוצא החוצה ומרגיש מאוד "אדום", הפה יותר רזה מהכחול, אבל הסיומת ארוכה מאוד מה שמרמז על יין איכותי מאוד. החוויה הכללית מרמזת על יין שעוד לא מתחיל להראות משהו ממה שהוא יודע, ובשלב זה הוא קצת ביישן.

אדום - גם כאן היין קצת מחוזר בהתחלה, אבל בהמשך מתגלה אף קלאסי וקצת מלוכלך. הפה מלא, מתקתק מעט ומאוד קלאסי.

השלישיה הזו היתה הטריקית מכולם. היו כאלה שטענו שהיינות לא נגישים, אבל השיח סביב השולחן היה בין הכחול לצהוב. הרוב טענו שהכחול יותר נגיש וטעים כרגע, וכי הצהוב נמצא בפאזה שלא כל כך מאפשרת להעריך אותו כמו שצריך. כשנשאלנו האם מדובר ביינות הגדה הימנית או השמאלית, הרוב המכריע ניחש שהפלייט הנוכחי עבר צד לגדה השמאלית. 

החשיפה הותירה אותנו פעורי פה. מדובר בשלישיה הפותחת של משפחת מואיקס מפומרול הלו הם Chateau Lafleur (כחול), Chateau lafleur petrus (אדום) ולא אחר מאשר Petrus שהתחבא מתחת לתווית הצהובה!



3:0

פלייט רביעי:

אדום  - יין מאוד מהודק עם פרי אדום וקלייה עדינה. אף מורכב יחסית ונראה כאילו יש לו עוד דרך ארוכה לפניו.

כחול - ירקרק יותר, הפרי מרגיש קצת יותר בשל, והפה בתורו יותר רך מחברו לפלייט והרבה יותר נגיש. אקספרסיבי עם חמיצות טובה. 

האדום הוא Château L'Evangile והכחול - Château La Conseillante. ממשיכים עם אזור פומרול

הפלייט האחרון : יינות קטנים עם תמורה גדולה.

אחרי שהפלייט השלישי "הפציץ" עם השמות הגדולים ביותר של האזור, הפלייט האחרון לקח לכיוון אחר. המארח טען שלדעתו אלו שנים מהיינות הטובים ביותר בבציר הנוכחי בפומרול וששווה להקדיש להם את תשומת הלב הראויה.

Château Trotanoy -  אממ.. יין מעולה. נראה כאילו הכל תומך בפרי אדום טהור נקי ומאוד חד וברור. טעים מאוד! לצד הלפלר, זה היה היין של הטעימה מבחינתי.

Chateau L'Eglise-Clinet - מלוכלך, מתובל, פה מלא מאוד וסיומת ארוכה. עדיין בשלבי ההתבגרות עם טאנין נוכח וקצת גס אבל זה יין טוב מאוד עם פוטנציאל מעולה לפניו. יהיה מעניין לפגוש אותו בעוד כמה שנים.

איך מסכמים כזו טעימה?
פרקר צדק. מבין 13 היינות היו יינות מעולים, אבל אף אחד מהם לא היה מרגש כמו שיין גדול באמת יכול לרגש. ההפתעה הגדולה הגיעה דווקא מהיקבים הקטנים יותר כמו הצמד האחרון ו-Pavie Decesse שנתנו בראש ליינות גדולים יותר על הנייר.

אה כן, והיה גם פטרוס. הפטרוס הראשון שלי. מרגיש שנפגשנו כמה שנים לפני שהיינו אמורים להיפגש, אבל היי, לא אומרים לא לפטרוס :) מקווה שניפגש כשהוא בשיא כוחו מתישהו...

תגובות

  1. תודה על הרשומה המרתקת.
    כמשתתף בטעימה שישב בקצה השני של השולחן היה מעניין לקרוא את חוות דעתך.
    השולחן הארוך הקשה על התקשורת. שולחן מרובע היה יכול לשפר את חווית הטעימה והחלפת הדעות.

    אני בטוח שכל חובב יין, בין אם הוא מנוסה יותר ובין אם הוא מנוסה פחות, היה עשוי לשגות בטעימה עיוורת.
    טעימות מהסוג הזה הן מאתגרות מאד.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני אישית עוד לא מנוסה מספיק בשביל לנחש האם זה גדה ימנית או שמאלית, ובנינו מה זה משנה?
      בכל מקרה זו היתה חווית יין מדהימה שמקוטלגת די גבוה אצלי :)

      מחק

הוסף רשומת תגובה

רשומות פופולריות