טעימת CUNE


כיאה לאחד מאזורי היין המיוצגים ביותר בארץ, כמעט כל יקבי העל של ריוחה מיובאים בצורה סדירה לישראל. אחד היקבים האחרונים להצטרף לחגיגה ולעלות ארצה הוא קואופרטיב CUNE  שדרך היין החלו לייבא לאחרונה. לי אישית יצא לטעום בעבר יין מבציר 2001 של היקב שהרשים אותי מאוד ושלח אותי מהר מהר להירשם לטעימת ההשקה המשובחת שדרך היין ארגנו כדי לחנוך את היבוא החדש. המשא ומתן היה קשה אני מניח, אבל משפחת שקד והילה הצליחו להשיג ליינאפ מרשים של יינות מתיישנים ממרתפי היקב בתמחור טעימה הוגן מאוד.

אפשר לחלק את יינות ריוחה לשלושה סוגים:

מסורתיים - חביות ישנות, אינסוף חמצן וקצת ברט שמצטרף לחגיגה. הטובים שבהם הם כמובן הסגנון הבלתי ניתן לחיקוי של טונדוניה או האורווה של פאוסטינו
קלאסיים  - כבוד גדול למסורת (יישון ארוך בעץ אמריקאי, חמיצות גבוהה, יינות שמתיישנים מאוד לאט), אבל ניקיון ואלגנטיות. כדוגמת לה ריוחה אלטה או יגיי.
מודרניים - השפעות חזקות של עץ צרפתי, מיצוי פרי גבוה וקריצה לעולם החדש. הדוגמה הטובה ביותר שמיובאת לארץ היא כנראה ארטאדי.

CUNE הוא קיצור של Compañía Vinícola del Norte de España . חדי העין שביניכם שמו לב בוודאי שהקואופרטיב אמור להיקרא, CVNE, אבל טעות כתיב שהשתרשה לאורך הדורות השאירה את קואופרטיב עם השם CUNE.

הקואופרטיב מורכב מ- 3 יקבים. 
Imperial  -  ממוקם בריוחה אלטה בשכנות לטונדניה ולה ריוחה אלטה האגדיים. מדובר באחד היקבים ההיסטוריים החשובים של האזור, ולדמות מפתח בהיסטוריית היין של ריוחה. היינות יוצאים ב-3 רמות האיכות, כאשר הסגנון הוא של ריוחה קלאסי אבל מאוד נקי.
Vina Real -  ממוקם באזור ריוחה אלבסה. היקב קיים כיקב עצמאי מאז שנות ה-20. דומה בסגנון לImperial. אנחנו לא טעמנו בצירים חדשים זה מול זה, אבל מדובר ביין באותה רמת איכות וסגנון.
Contino - ממוקם גם הוא בריוחה אלווסה והוא היקב המודרני של הקואופרטיב.

הטעימה התחלקה לכל אחד משלושת היקבים

פלייט ראשון Imperial  מהבצירים האחרונים:

2007 CVNE 'Imperial' Gran Reserva, Rioja DOCa, Spain -  אף  דחוס של פרי שחור כבד ואיכותי שמוקף בעץ נוכח. פה עדיין טאני, עם פרי דובדבני טוב וטעים עם סיומת בינונית. מבין שלישיית הפתיחה הוא היה היין הכי "קר", נקי ואלגנטי, אני מאוד אהבתי.

2005 CVNE 'Imperial' Gran Reserva, Rioja DOCa, Spain - יותר פתוח מאחיו הצעיר ועם אופי יותר "חם". יותר פרי, פחות נקי וחד. הפה טיפה יותר בשל עם סיומת מלאת פרי. אני אישית פחות אהבתי , אבל הוא יין טוב מאוד.

2004 CVNE 'Imperial' Gran Reserva, Rioja DOCa, Spain - יין מצויין.  דומה מאוד ל-07, אבל מראה יותר מורכבות. הפה לעומת זאת סיפור אחר. מאוד לינארי, עם חמיצות אדירה שמובילה לסיום ארוך ומלא פרי. יין מרשים מאוד!

כאמור יינות אדירים. ה-04 הוא כרגע היין הטוב יותר בשלישייה, אולם אני חיבבתי מאוד את האופי הקר והדחוס של 07.

פלייט שני Imperial  מתיישנים.

CVNE 'Imperial' Gran Reserva, Rioja DOCa, Spain1987 -  נחשבת לשנה בינונית ולא מצטיינת. האף היה מפוצץ בזיתים שחורים ועור, עם קצת שומן ופטריות. הפה עגול ורך, עדיין עם קצת טאנין וסיומת מתוקה. היה משהו מחומצן ופורטי, אבל סה"כ חי ומהנה. אני  פחות אהבתי את הדומיננטיות הגבוהה של הזיתים השחורים שקצת השתלטה על כל העסק, אבל את הניקיון הסגנוני אפשר לראות גם כאן.

1976 CVNE 'Imperial' Gran Reserva, Rioja DOCa, Spain - כשנמזג היה מאוד על Mute, אבל לאחר מספר דקות התחיל לשחרר ריחות של קולה, שומן , פטריות ומעט פרי. הפה היה קצת חרובי עם אחיזה וחמיצות טובה. יכול ללוות בכיף ארוחת ערב עדינה. הוא היה לטעמי טוב יותר מאחיו הצעיר.

פלייט שלישי: Vina Real מתיישנים.

1987 CVNE  Vina Real Gran Reserva, Rioja DOCa, Spain - לא להאמין שהיין הזה חוגג שלושים עוד מעט. פרי אדום/שחור  עם קצת חימצון של בלסמי, עור וזיתים. הפה חי מאוד עם טאנין נוכח ופרי טוב. לי הרגיש שחסרה קצת חמיצות, אבל שאפו על יין משובח שיש לו עד עשור לפחות לפניו.

1978 CVNE  Vina Real Gran Reserva, Rioja DOCa, Spain - אולי היין של הטעימה. התחיל מאוד חלש, אבל ככל שקיבל אוויר הראה שיש שם חומר משובח. אף מורכב של ירקות מבושלים, פרחים ופטריות, כאשר הפה מלא עם חמיצות טובה מאוד ופרי נוכח. מדהים!

1973 CVNE  Vina Real Gran Reserva, Rioja DOCa, Spain - היין של חורף שנת 73. האמת שאין יותר מידי מה לספר עליו. עדיין מהנה, אבל כבר די מחומצן למוות.

אם לשפוט לפי הדוגמיות האלה, וינה ריאל מתיישן טוב יותר מהאימפריאל. בכל מקרה יינות מרשימים 


פלייט 4: Contino.

2007 CVNE Contino Vina del Olivo, Rioja DOCa, Spain -אחרי הדיסקליימר של הילה שמדובר ביקב המודרני בפורפטפליו של הקואופרטיב, לא ציפיתי לחוייה מיוחדת, אבל הופתעתי מאוד. באף פרי שחור דחוס וקצת חם יחד עם ריחות של קלייה וקפה. הפה לעומת זאת טאני, דחוס, אולי קצת מתקתק, אבל מאוד מאוזן. אמנם הפרי יותר בשל מכל מה שטעמנו, אבל היין עשוי מעולה והוא מתחרה ראוי לכל יין ספרדי מודרני שתשימו מולו.

2008 CVNE Contino Vina del Olivo, Rioja DOCa, Spain -  קצת יותר פירותי וחם, אבל עם סיומת סופר ארוכה.

לסיכום, לחובבי הארטאדי הגיע לשכונה בחור חדש.

תגובות

  1. מעניין שהקואופרטיב מצליח לייצר בשלושת היקבים שלו שלושה יינות ריוחה בסגנונות מובחנים ובכך לקלוע לטעמים שונים של אוהדי ריוחה.

    מבין היינות שטעמתם בטעימה אני שתיתי רק את אימפריאל גראנד רזרבה 2004 . מצוין לטעמי.
    האמת שהתפלאתי לכך שנבחר על ידי הווין-ספקטטור ליין השנה 2013. לא חשבתי שהוא יקלע לטעם האמריקאי.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני חושב שזה אולי נובע מהרבה עבודת PR שהקופראטיב עושה כדי להצליח גם בחו"ל ומהעבודה שזה באמת יין מצויין במחיר נוח מאוד.

      מחק

הוסף רשומת תגובה

רשומות פופולריות