ביקור בג'קומו קונטרנו

לכל אזור יין יש את האייקונים שלו. יקבים שהאיכות של יינותיהם לא ניתנת כמעט לערעור ושיש קונצזוס אמיתי על כמעט כל דבר שהם מייצרים. DRC בבורגון, לאפיט בבורדו, סולדרה בברונלו הם רק דוגמאות מייצגות ליקבי העל האלה. בפיימונטה המשופעת במאות יקבים יש שם אחד שצץ מעל הכל. ג'קומו קונטרנו.

קונטרנו הינו אחד מהיקבים שההיסטוריה שלהם שזורה בהיסטוריה של אזור היין הזה. תחילת הסיפור היא איפשהו בשנות ה-20, כאשר ג'ובאני וג'קומו קונטרנו, אב ובן, ניסו לייצר ברולו איכותי שיוכל להתיישן למשך עשרות שנים. עד אותו השלב, הברולו היה יין פשוט יחסית שנמכר בדימיג'נים ונועד לשתייה יומיומית. בשנות ה-30 כבר התחילו להופיע בשוק ה Barolo Monfortino בגרסת הרזרבה ובגרסה הרגילה, תווית היין האייקונית של היקב. עד שנות ה-60 הספיק קונטרנו להפוך לאגדה באזור כאשר הוא מסתמך על רכישת ענבים ממגדלים מקומיים וייצור יין מענבים אלו, אולם שתי מגמות השפיעו על התפתחות היקב. הראשונה היא הקושי ההולך וגובר למצוא ענבים טובים באזור, לאור המגמה של מגדלים רבים להתחיל ולייצר יין בעצמם מהחלקות שלהם, והשנייה היא חלוקי דיעות בתוך המשפחה שהובילו בסוף שנות ה-60 לפיצול היקב בין בניו של ג'קומו, אלדו וג'ובאני.


ג'ובאני החליט לצאת ולרכוש כרמים כדי להבטיח את הייצור שלו, והוא סימן את חלקת ה Cascina Francia כחלקה שממנה המשפחה תייצר את היינות שלה. קצת כמו רומנה קונטי, גם חלקת ה-Cascina Francia היא חלקת מונופול אגדתית שמעניקה נופך נוסף להילתו של היקב. בסוף שנות ה-80 הצטרף לאביו רוברטו, שהוא היום הרוח החיה מאחורי היקב. ינן, מנכ"ל, משווק, מגדל. החבילה השלמה אם תרצו.

היקב עצמו ממוקם בכפר מונפורטה, באחוזה עם נוף מדהים שמשקיף על הגבעות העגולות של הלנגה. כשהגענו קיבלה אותנו סטפני, המתורגמנית של היקב, והובילה אותנו לתוך חדר ספון עץ ומעט אריסטוקרטי בו המתינו היינות וכוסות רידל לטעימה. בזמן שחיכינו לרוברטו, שהתעכב בביקור אחר, סיפרה לנו סטפני על הרכש החדש של היקב- חלקת Cerretta, שנרכשה ב-2008 ושהברולו הראשון שיוצר ממנה, הוא בציר 2010 אותו נטעם בהמשך. 

רוברטו, שהצטרף בהמשך הוביל אותנו לסיור קצר ביקב. אם חשבתם שברולו מסורתי אומר יישון במרתפים טחובים, ובחביות שראו ימים טובים יותר, אז קונטרנו מראה לכם מיד את הקצה השני. היקב נראה כמו בית מרקחת, נקי, גדול ומואר, כאשר בכל אחד מתהליכי הייצור משתמשים רק באיכות הגבוהה ביותר. מבנה היקב והנקיון הזכירו לי יותר ביקורים ביקבים בעולם החדש. 

רוברטו סיפר על תהליך יצור היינות, על השימוש בתסיסה במכלי עץ (כדי לשמר על הנטרליות של הטעמים), על השימוש בשמרים טבעיים מהכרמים ועל הבצירים האחרונים בברולו (אין בצירים רעים). עוד הרחיב רוברטו על בציר 2010 שגם בעיניו הוא יוצא דופן מבחינת האיכות ולראייה הברולו של קונטרנו משנים אלו.

כשסיימנו את הסיור הקצר, עברנו לטעימה.
2012 Giacomo Conterno Cascina Francia Barbera d'Alba, Piedmont, Italy - רוברטו גאה בברברות שלו ובצדק. מדובר בחומר רציני ביותר. ארומות רעננות של פרי אדום ואדמתיות ברקע מגובות בפה מינרלי, ארוך ומפוצץ בפרי. החמיצות טובה, אך לא משתלטת והיין מאוזן בשלמות. מבט על התווית מראה שיש כאן 15% של אלכוהול שלרגע לא מורגשים. מעולה!

2010 Giacomo Conterno Francia Barolo DOCG, Piedmont, Italy - החלקה הותיקה של היקב. לדברי רוברטו, בציר 2010 מאפשר לראות בצורה חדה את השפעות הטרואר על היין. האף מאוד מינרלי ומהודק. הפרי כרגע נמצא ברקע, אבל הוא מתאפיין בארומות של דובדבן ופרחים, אבל הרושם הוא מאוד מינרלי והדוק. הפה קצת עצור כרגע, אבל מאוד מאוזן עם טאנין איכותי ומשולב. החמיצות הגבוהה מובילה בדרכה לסיומת ארוכה ומורכבת. יין מדהים באיכותו.

2010 Giacomo Conterno Cerretta Barolo DOCG, Piedmont, Italy -  בציר ראשון לברולו מהחלקה הזו. אותה השנה, אותו תהליך הכנה, אבל משהו אחר לגמרי. האף מפוצץ בפרי בשל יותר של אוכמניות או פירות יער אחרים. הפה עצמו מרגיש מלא יותר כרגע, אולי בגלל עומס הפרי, כאשר הטאנין מרגיש משולב מעט יותר. יין נגיש יותר כרגע מאחיו הותיק, אבל איכותי באותה המידה.


תגובות

רשומות פופולריות