הלבנים של שבו

לג'ימי גוד, הבלוגר וכתב היין המעולה מהאתר Wine anorak, יש תיאוריה שמדברת על יינות "אותנטים". המושג מעורפל מעט, אבל ליבת התיאורה מדברת על לתת לאדמה, לטבע (וגם לנפש האדם) לעשות את היין שהכי משקף את המכלול. גוד מדבר על מספר מרכיבים שהופכים יין לאותנטי כאשר החשובים שבהם הם תפיסת המהות של הכרם והמקום, עשייה טבעית ככל האפשר, חקלאות בת קיימה והבשלה טובה ולא מוגזמת של הענבים. אני חושב שמכל היקבים בארץ, הכי קרוב ברוחו למושג הוא יקב שבו.



את יקב כרם שבו לא צריך להכיר לקהל חובבי היין הישראלים. מאז ההשקה הראשונה, אי שם לפני כ4 שנים, הפך היקב להיות אולי אחד הפרוייקטים המסקרנים בישראל. גבי סדן היה בעברו הרחוק ינן ביקבי רמת הגולן וביקב האח הרי גליל, ומאז 2006 החליט לפנות לדרך עצמאית ולעשות יין בעצמו תוך כדי שליטה מלאה על הכרמים ועל דרך הגידול של הענבים. תסיסות טבעיות, חקלאות בר-קיימה, השקעה אינסופית בכרם מובילים בדרכם ליינות מיוחדים ומלאי אופי.

בחודש האחרון יצא לי במספר הזדמנויות לדגום את השלישיה הלבנה של גבי שיש עכשיו בשוק. מדובר ביינות בוגרים ומהוקצעים יותר מהזכור לי מהבצירים הקודמים ועם יופי אמיתי.

סובניון בלאן 2013 - חד, חומצי, מעושן, ירקרק במידה ומפוצץ במה שאין מילה אחרת אלא לקרוא לו ארומת שתן החתולים הידועה לשמצה של ג'ניס רובינסון. הסובניון הזה פשוט טעים בצורה יוצאת דופן, ומזכיר במשהו את הסגנון החד של יינות פואי פומה. במחיר של כ70 שקלים, זו קנייה מעולה.

גרשון, 2011 - למי שעוד לא שמע על גרשון, מדובר בסובניון בלאן מחלקה מובחנת של היקב שנמצאת על טרואר אחר לגמרי מהסבוניון בלאן ה"רגיל" של היקב. מדובר באדמה ענייה הרבה יותר שמובילה ליינות שהם הרבה יותר 'קשים' ומורכבים. בשלב זה האף שלו עוצמתי מאוד, על גבול האלים, עם ריחות כל כך קיצוניים שקשה להאמין שיש ליין מקומי. אני הרגשתי שם מינרליות של צור, יחד עם פטרוליות וריחות של פרי לבן שמלווים בחיזור של שמרים ודבק.  כאמור האף כרגע קיצוני וקצת מאיים, אבל החיך פשוט מופרע לחלוטין, עם עוצמה מתפרצת ופרי מעולה מתחת לכל השכבות האלה. מומלץ מאוד לכל חובב יין שרוצה לטעום בקבוק של יצירה יחודית ומהממת, ולמי שמצליח להשיג, שווה ליישן מספר שנים כדי לראות איך הגרשון מתפתח . ניתן להשיג במספר מסעדות וברי יין. אני ראיתי שיש בברוט ובחלוצים 3.

שאנין בלאן 2011 - זה הבציר השלישי של השאנין של גבי, ומסתמן אצלי כטוב מכולם. זה יין מיוחד מאוד שמתכתב עם הפרחוניות של השאנין, יחד עם ריחות הצור ופירות הדר. הפה עוצמתי, מאוזן  ולא מתחנף. יין נהדר שמשלים שלישיה משובחת של יינות מקוריים, טעימים, מלאי אופי ובעיקר אותנטים. ב100 שקלים גם זו קנייה מעולה.

תגובות

רשומות פופולריות