טעימת אתנה


סיציליה.

מאפיה, ים, שמש, מרסלה, יין זול.

עד לפני כמה שנים, האסוציאציות הקלישאתיות האלה הנוגעות לייין בסציליה היו נכונות. היסטורית שימש האי שטוף השמש כבית גידול למגוון רחב של יינות שניצלו את מזג האוויר הים תיכוני, ואת ההבשלה המובטחת והקלה יחסית לטובת ייצור יינות חמים ומלאי שמש. כמו רוב אזורי היין מהעולם הישן, ההזנחה והמחסור בשיטות ינניות מודרניות גרמו לכך שהאזור כולו נחשב לאזור יין משעמם וגנרי עם יינות לא בולטים במיוחד. אולם כמו שאר היהלומים מהעולם הישן, גם כאן לא נדרש הרבה כדי ללטשו מחדש ולהפוך אותו לאחד מאזורי היין המעניינים ביותר באירופה היום.

הסיפור ידוע, מוכר וחוזר על עצמו ברחבי העולם הישן. דור צעיר, משכיל יותר ומחובר יותר לעולם היין העולמי, מקבל את האחריות על היקב ומתחיל לעבוד בצורה שונה ומוקדפת יותר בכרם. הכמות יורדת, אך האיכות עולה משמעותית. משם פרקטיקות מודרניות של עבודה ביקב, יחד עם איתור של חלקות עתיקות של כרמי בעל, זנים מקומיים ו'סיפור' - מצליחים לייצר יינות עם אמירה, אופי ואזוריות שהפכו פתאום את סיצליה למקום הסקסי ביותר בעולם היין האיטלקי.

הסיפור מוקצן אף יותר באתנה, הר הגעש המפורסם של האי. אתנה הוא אחד מהרי הגעש הפעילים האחרונים באירופה, ולצד התפרצויות לבה שמתקיימות אחת לכמה עשורים, הוא גם מספק גובה רב שמאפשר ליינות עם אופי 'קר' יחסית לצמוח. לצד הגובה, השתמרו במקום כרמים עתיקות (חלקן הלא מבוטל עוד קודמות למגפת הפילוקסרה) של ענב מקומי בשם נרלו-מסקלזה, שמזכיר באופיו פינו נואר וסירה מהאזורים הקרים של הרון ובורגון, אך עם קריצה ים תיכונית.

השילוב בין זנים מקומיים, גפנים עתיקות, גובה רב ויננות מודרנית - עוררו בסצנת היין הצעירה והרעבה לחידושים באזז גדול שהחל בניו יורק בעשור הקודם. במיטבם, יינות האזור יכולים להתחרות ביינות אלגנטיים מאזורי היין המובילים בעולם. לצד היקבים הותיקים של האזור החלו לצוץ באתנה שלל יקבים חדשים ומודרניים של יננים צעירים ואינטליגנטיים. המפורסם שבניהם הוא פרנק קורנליסן, מדובריה הבולטים של תנועת ה-Natural Wine העולמית, שגישתו הקיצונית הפכה אותו לכוכב עולה בשמי הייננות האיטלקית.

אז את 'מגמה'-  האייקון של קורנליסן לצערי לא יצא לנו לשתות, אך ירח הדבש של אסף מפורום היין של אסף ושרון שנוצל לאיסוף אינטנסיבי של יינות, יחד עם הירתמות של אלדד לוי, שמייבא מיינות האזור הניבו טעימה מרשימה ומייצגת של המיטב והסיפור של תעשיית היין החדשה באתנה.

יין ויותם
וליינות:

2012 Tenuta delle Terre Nere 'Le Vigne Niche' Bianco Etna, Sicily, Italy -  עשוי 100% ענבי קריקנטה. צבע זהוב ופרי לבן ועשיר שמשלב אפרסק ומשמש יחד עם ריחות עדינים של ים. הפה מלא עם חמיצות טובה והמון פרי לקראת סיומת מרירה מעט ועם נוכחות קלה של חבית. עדיין תחילת הדרך ליין מעולה שמראה את הפוטנציאל הגבוה של הלבנים של אתנה. Fat-Guy 179 ש"ח.

2013 Benanti Bianco di Caselle Etna, Sicily, Italy -  גם הוא 100%קריקנטה. ביטוי קליל יותר לזן, עם אופי מינרלי וחד יותר. פחות פרי, אבל הרבה יותר רענן עם חמיצות חדה וגוף רזה. טעים מאוד, אך פחות מורכב. מיובא גם הוא על ידי Fat-Guy. 

2012 Benanti Pietramarina Etna Bianco Superiore, Sicily, Italy - מגפנים בוגרות (אזור ה-80 שנה) מגיע הלבן הגבוה של בננטי. שוב 100% קריקנטה שמזכיר את לבן הכניסה, עם אופי מינרלי ופרחים צהובים, אבל עם הרבה יותר עוצמה ונוכחות. היין כרגע נמצא במצב עשיר ודחוס מאוד שנמשך לסיומת ארוכה. יין רציני ביותר, שמשלב בין עידון לעוצמה. 

הסיפור המקובל ועיקר העניין באתנה  הוא היינות האדומים. השלישיה המהממת הזו מפנה את הזרקור לחלק הלבן של האי, ויש מה להאיר בפינה הזו. הגבוהים של בננטי וטרה נרה יכולים להתחרות בקלות באופי, בעניין ובמורכבות באזורי יין לבנים מפורסמים אחרים. שווה לנסות ולהשיג משהו מהבקבוקים האלה.


2008 Tenuta di Fessina 'Musmeci' Riserva Etna Rosso, Sicily, Italy  
- דובדבן, פרי אדום, מעט ריחות אדמתיים וקפה ברקע. הפה עם חמיצות טובה, וגוף אלגנטי. יין מעודן ואלגנטי שאותי הרשים מאוד, אבל חלק מחברי הקבוצה חשבו שהוא מעט מימי ובלי אחיזה.

2005 Salvo Foti Vinupetra Etna Rosso, Sicily, Italy - אף מקסים של פטריות ומנטה, הפה עם טאנין רך, מרגיש מעט בשל ואלדהידי בקצוות אבל כרגע טעים ומקסים. נמצא בפאזה פחות מלאת פרי וסקסית, אך עדיין עם יופי של טעמים וריחות שילושניים. מקסים!

2008 Passopisciaro Contrada R Rampante, Sicily, Italy -
מחומצן וקורקי.
2010 Girolamo Russo 'San Lorenzo' Etna Rosso, Sicily, Italy -  מחומצן.

ציפיות גבוהות תלינו ביינות האלה, אך חוסר הניסיון וההכרות עם הפרי והכרמים של חלק מיקבי האזור גורר לעיתים יינות שלא יודעים להתיישן בצורה טובה. מרקו דה גרציה, הבעלים והינן של 'טרה נרה' טוען שיינותיו טובים יותר מבציר לבציר, עקב ההכרות הטובה יותר עם הכרמים ופרי הנסיון שנצבר ביקב.

2004 Benanti Serra della Contessa Etna, Sicily, Italy - בננטי הינו אולי היקב המודרני הראשון באתנה, וזה ניכר ביין הזה שבגילו המתקדם עדיין מתפקד כמו יין, ולא כמו הגוויות שנערמו בפלייט הקודם. הייננות של היקב ביינותיו האדומים מושכת לכיוון בשל ועשיר יותר והיין הזה הוא דוגמה טובה לכך. הפרי כבר בנסיגה, ובאף המעט חם יש ריחות של פטריות ומנטה. הפה מלא, רך ונגיש, עם מתקתקות נעימה. אני פחות התחברתי, אבל יש כאן יין אמיתי! מיובא על ידי  Fat-guy. 

שני הענקים:

2010 Pietradolce 'Vigna Barbagalli' Etna Rosso, Sicily, Italy -
מגפני פרה-פילוקסרה מגיע היין המעולה הזה. האף דחוס ומשתולל ונותן כרגע המון פרי אדום, עם קפה וקלייה. הפה מלא, עשיר עם משרעת טעמים יפה ואלגנטיות זועקת. ההשוואה מסביב לשולחן הייתה לבורגון טוב ברמת פרמייר קרו טוב.  מפלצת מעולה ומרשימה שמראה עד כמה הפוטנציאל ענק באזור הזה. 

2010 Tenuta delle Terre Nere Prephylloxera La Vigna di Don Peppino Rosso Etna, Sicily, Italy -
המון פרי אדום, עם דובדנים ופרחים באף שמראה מורכבות מעולה. הפה מלא ועשיר עם סיומת ארוכה ומפוצצת בפרי. יין ענק שמשתווה ברמתו ליינות גדולים אחרים מאזורי יין מפורסמים כמו בורגון.

קשה להמעיט בסופרלטיבים לשני היהלומים האלה. פרי ממוקד ויפה שעטוף במורכבות ובעושר. הטרה נרה ניצח בנקודות, אבל אין ספק שרק בשביל שני היינות האלה היה שווה להגיע עד לכאן.






תגובות

רשומות פופולריות