טעימת הונגריה



גיאוגרפית ופוליטית שייכת הונגריה לעולם הישן; מסורת בת מאות שנים, יינות קינוח מופלאים, זנים מקומיים ותרבות בה ליין מקום מרכזי הקנו לה מעמד זה. בעבר - יינות הטוקאי היו מהיינות הנחשקים בעולם, כאלה שצארים ומלכים העלו על שולחנם. מאז, הטעם העולמי השתנה לא מעט ואת מקומם הנחשק של יינות הקינוח המתוקים הכבדים והיקרים, החליף הביקוש ליינות יבשים ומאוזנים יותר.

מזכיר לכם משהו? יצרני היין של סוטרן גילו גם הם כי הביקוש ליינות הקינוח המפורסמים שלהם ירד משמעותית בשנים האחרונות והעמיד את האזור בפני משבר זהות קשה: האם להמשיך ולייצר את יינות הסוטרן בעלי האופי היחודי, או לשנות את אופי האזור ולייצר יינות יבשים יותר. האם יש בכלל דבר כזה סוטרן יבש? האם הוא בעל ייחוד? 

ההונגרים החליטו למקד את מאמציהם באפשרות השניה וכך יינות יבשים, המתאימים לחיך צרכני היין המודרניים, החלו להופיע בשוק. בציר מוקדם יותר, תסיסה מלאה של הענבים וגישה מודרנית יותר ביקב גילו יינות מהממים, עם ביטוי מופלא של טוקאי והונגריה. המהפך החל לפני כעשור וחצי ונראה כי הונגריה היא אחד מהשמות המעניינים ביותר בעולם היין העכשווי והמשתנה תדיר.

טעמנו גם שני יינות אדומים בטעימה. בחרתי שלא לכתוב עליהם כי הם היו חסרי כל ייחוד וסבלו מכל הרעות החולות שהגלובליזציה של שוק היין העולמי הובילה אליהם; הם היו בשלים, מזנים חסרי ייחוד, עם המון עץ ואלכוהול גבוה. אני לא מכיר מספיק את תעשיית היין ההונגרית, אבל מקווה מאוד שזו לא דוגמה מייצגת. 

הלבנים לעומת זאת היו סיפור אחר לגמרי. הזן המרכזי בסיפור הוא פורמינט. זן מקומי עם חומצה גבוהה והבשלה טובה שמייצר בסופו של דבר יינות "שלמים". אזור היין השולט בתמונה הוא כמובן אזור 'טוקאי' הותיק והמוערך.

את הטעימה ארגן שרון שנעזר בהמלצותיו של איתי גלייטמן מהארץ. היינות כולם הובאו מהונגריה וניתן למצוא מידע נוסף על האזור בפוסט של שרון ובכתבה של איתי. כרגע אין עדיין ייבוא לארץ של היינות המדוברים, אבל היו שני יבואנים על השולחן, כך שאולי עוד נכונות הפתעות.

2012 Sauska  Birtok Furmint , Tokaj-Hegyalja, Hungary - מדובר בבלנד של ששת החלקות המובחרות של הזן הנמצאות באחזקת היקב. האף נפתח עם פרי לבן, אפרסק ולימון אבל עם המון חמאתיות שמקורה בעץ. בפה התמונה דומה. נפח בינוני, חמאתיות רבה וגוונים עדינים של פרי. כמות העץ מעט מוגזמת, אבל היין נקי ועשוי היטב.

2013 Istvan Szepsy Uragya Furmint, Tokaj-Hegyalja, Hungary - מאחד מיקבי העל המקומיים. שוב פורמינט אבל מכרם יחיד. גם כאן העץ נוכח, אבל הסיפור כאן אחר לגמרי. הרבה יותר רענן, עם ריחות של לימון וים, הפה ארוך, רחב, עם חומצה טובה והרבה יותר פרי. יופי של יין!

2011 Istvan Szepsy Nyulaszo, Tokaj-Hegyalja, Hungary -
שוב Szepsy, שוב כרם יחיד ושוב סיפור אחר. הרבה יתר מידי עץ, שהטביע את הפרי שעוד היה פה. לאחר כחצי שעה הוא נפתח מעט ושחרר קצת יותר פרי, אבל החמאתיות בפה די הרגה אותו. 

2013 Demeter Zoltan Szerelmi Vineyard Harslevelu, Tokaj-Hegyalja, Hungary -
הגענו לדבר האמיתי.  מהזן המקומי Harslevelu. לימון, אפרסק וים מסתחררים מהכוס, בעוד שהחך פשוט ענק. עמוק, רחב עם נפח מצויין. הסיומת ארוכה מאוד ומלאה פרי. יש ביין מעט סוכר שיורי שמאזן את היין ומראה עד כמה ידו  של הינן מדוייקת ונכונה. היין הכי טוב של הערב בהפרש גדול, וכזה שיכול לתת בראש ללא מעט יינות לבנים גדולים.

St. Andrea Boldogs'agos Eger, Hungary2013 - היין מגיע מאזור אגר הידוע יותר ביינותיו האדומים. בלנד של ויווניה, פינו גרי, סוביניון בלאן והזנים המקומיים  Olaszrizling, Hárslevelű. דשא קצוץ, למון גראס והמון ריחות של ים, המתלבשים על פרי טוב עם חומצה מצויינת. הנפח והסיומת מעט קצרים, אבל זה יופי של דבר.








תגובות

  1. באמת טעימה מיוחדת ומעניינת ולאו דווקא בגלל שאני הבאתי את היינות למדתי ולמדנו להכיר שיש עוד דברים מעבר לטוקאי קינוח. לגבי ייבוא של היינות הבעייתיות מתחילה במחיר וממשיכה לתפיסת עולם פרימיטיבית של השקעה של סכום כסף גבוה עבור יינות מהונגריה. עד שזה יקרה אם יקרה נמשיך לתור בעולם ולגלות מנעמים חדשים/ישנים ומפתיעים ולחלוק אותם עם הקבוצה הנהדרת שלנו.

    השבמחק
  2. היי, נהניתי לקרוא את הפוסטים שלך :) אשמח לדעת איך ניתן ליצור איתך קשר לצורך שת"פ.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

רשומות פופולריות