טעימת סילביו גרוסו וג'קומו פנוקיו

נראה כי הרבה זמן לא היתה בישראל פריחה גדולה כל כך של ייבוא יינות חדשים מפיימונטה. לצד הייבוא הותיק של דרך היין, הכרם וג'יקונדה, נכנסו לאחרונה גם יבואני היין דני גליל שמייבא לארץ יינות מיקבים מצויינים עם Value מעולה כמו ויירה (Vajra), קורטזה, ברוביה וג'קומו מסקרלו ואלדד לוי שמתחיל לייבא לארץ את היקבים סילביו גרוסו וג'קומו פנקיו. לכוכבים הגדולים רינאלדי, ברטלו מסקרלו וג'קומו קונטרנו אחנו עוד מחכים. קדימה יבואנים!

גרוסו הוא שם לא מאוד מוכר מהאזור, ונראה כי מדובר ביקב שדווקא היינות המודרניים יחסית שלו הם מה ששווה לחפש, אולם הסיפור המרכזי בעיניי הוא היבוא של Giacomo Fenocchio, כוכב עולה במונחים פיימונטזים שיינותיו מתקרבים (ויש שיטענו שהם כבר נמצאים) בקרב היינות הכי טובים שהאזור יודע לתת. היתרון הגדול של פנוקיו על יקבים ברמתו היא שהמחירים (עדיין) נוחים מאוד יחסית, כך שייבואם לארץ היא בשורה משמחת מאוד.

היקב המדובר הוקם באמצע המאה ה-19 ומשמר את הגישה המסורתית המבכרת השריות ארוכות בבטון ויישון ארוך בחביות סולובוניות ענקיות. המהפכה הגדולה החלה איפשהו בעשור האחרון עם כניסתו של קלאודיו היינן הנוכחי לעניינים והרחבת הייצוא של יינות היקב. המחמאות לא איחרו להגיע. בטעימה של אריק אסימוב, כתב היין המפורסם של הניו יורק טיימס, הגיע הברולו בוסיה של פנוקיו למקום השני והיקב רשם גם ביקורות חיוביות מאוד מג'נסיס רובינסון ומגלוני.

היינות יגיעו לארץ בקרוב ואז גם יקבע מחירם הסופי, אבל מסתמן שמדובר יהיה במחירים נוחים מאוד.

וליין :)


2013 Silvio Grasso Langhe Dolcetto, Piedmont, Italy - דולצ'טו הוא 'ענב העבודה' של פיימונטה. זה שנמצא בכל המסעדות ומלווה בכוסות כמעט כל ארוחה. ככזה הוא מאופיין בחמיצות גבוהה יחסית, פירותיות נעימה ואלכוהול נמוך. הדולצ'טו של גרוסו עונה בדיוק על כך (וזו גם כנראה הסיבה שהוא יקשט את תפריט היין של מסעדה תל אביבית מכובדת מאוד). יין מסעדות קליל, מקסים וטעים.

2011 Silvio Grasso Barolo DOCG, Piedmont, Italy - היינות המודרנים של גרוסו מיושניים בחביות עץ צרפתיות. היין הזה מקסים ומפתה. האף נפתח עם שוקולד, קלייה, תיבול וורדים. הפה עשיר ורחב עם פרי בשל ומדוייק. האופי הנביולואי נוכח, אך מרוכך  על ידי הייננות המודרנית, מה שהופך אותו לידידותי ונגיש. הוכחה שברולו מודרני הוא לא מילה גסה ובמחיר שהוא ימכר זו תהיה קניה טובה מאוד.

2011 Silvio Grasso Bricco Manzoni, Barolo DOCG, Italy - הבכיר מבין הברולואים של גרוסו. אינטנסיבי יותר באף, כאשר נימות יותר מינרליות מתגנבות לתוך הבלנד. בפה היין מורכב הרבה יותר, עם נפח ואחיזה מרשימים. צריך עוד זמן כדי להיפתח ולהראות מה שיש לו, אבל זה ברולו מורכב ומעניין.

2011 Silvio Grasso Bricco Luciani, Barolo DOCG, Italy - מדובר בברולו ה'אמצע' של היקב והוא עונה על הציפיות. מורכב יותר מהבסיסי, עם יותר אחיזה ועניין, אך לא מספק את החווייה אותה אחיו הגדול מספק. במרווח המחירים שבין שניהם שווה לדעתי לבחור את אחד משני הקצוות.

2011 Silvio Grasso Barolo Turne, Barolo DOCG, Italy - כמו יצרנים רבים אחרים, גם גרוסו מייצר יין בשיטה מסורתית. כאן הסיפור אחר. במקום ריחות של שוקולד וקלייה, יש כאן נוכחות מינרלית של ורדים, אספלט ופלפל לבן. הפה חד הרבה יותר ופחות Fruit driven מאחיו המסורתיים. טעים מאוד, אך לא מאוד מורכב.

2014 Giacomo Fenocchio Roero Arneis DOCG, Piedmont, Italy - גם ארניס הוא כוכב מסעדות. לא מורכב במיוחד, אבל מלא חמיצות וטעם. הארניס של פנוקיו מכוון גבוה יותר מפשוטי הז'אנר וכן מספק מידה מסויימת של מורכבות עם ליים, אפרסק וים שנשענים על חומצה ופרי טובים. הסיומת מעט קצרה, אך מדובר בלבן טעים ומעניין.

2013 Giacomo Fenocchio Langhe Freisa, Piedmont, Italy - פרייזה נחשב בפיימונטה לבן דוד הכפרי והמחסופס של הנביולו. כיאה לקרובי משפחה (במיוחד באזורים הכפריים של אירופה), חולקים הנביולו והפרייזה את ניחוחות הורדים, האספלט והצבע הבהיר. הזן כמעט ולא מיוצא מחוץ לפיימונטה ולאחרונה פגשנו אותו בייבוא של דני גליל את יינות יקב ויירה. הפרייזה של פנוקיו טעימה מאוד. האף מציג ניחוחות של ורדים, אוכמניות ועלי דפנה. הפה מלא, עם טאנין מעט גס וטעמי פרי טובים. יין כפרי במלוא מובן המילה, אך כזה שנאמן לאזור ולזן. אהבתי מאוד.

וילרו כוכב עליון
2011 Giacomo Fenocchio Barolo DOCG, Piedmont, Italy - הברולו הבסיסי של פנוקיו פופולרי במיוחד ומשווק לשוק האמריקאי והסקנדינבי. הסיפור המרכזי הוא בחלקות היחידניות. האף הרגיש קצת OFF. האופי הברולואי המסורתי נוכח כאן, אבל הוא הרגיש מעט מחומצן. הפה לעומת זאת סיפר סיפור אחר; חד, מדוייק, עם חומצה נהדרת וטאנין נוכח מאוד ואיכותי. אני מניח שהחמצון נובע מבקבוק דפוק, או מפאזה מוזרה של היין, אבל מרגישים שיש כאן יצרן מעולה, על אף שהיין מעט חסר אופי.

2011 Giacomo Fenocchio Barolo Villero, Barolo DOCG, Italy - הסיפור האמיתי. חלקה קטנה שנטועה בקלון שונה של נביולו המכונה 'רוזה' שמאופיין בפרחוניות גבוהה ובצבע מאוד בהיר. הנטיעות הן מתקופת מלחמת העולם השנייה. אף מהמם, נקי ומורכב של פרי אדום טרי, עם ריחות של ורדים ומינרליות. הפה ארוך, מפורט, חד עם פרי טוב ומהודק. הטאנין איכותי ומסודר. ברולו ברמה הכי גבוהה שיש ובמחיר שלו זו פשוט קנייה מדהימה. 

2009 Giacomo Fenocchio Bussia Riserva, Barolo DOCG, Italy - השריות מאוד ארוכות (90 יום!), שנה נוספת של יישון בעץ ושנה חמה יחסית. היין מרגיש כרגע לא מחובר. העץ נוכח מאוד וגם הפרי בשל יחסית, אבל מרגיש שהיין צריך עוד לא מעט זמן לפני שיהיה אפשר לחוות עליו דעה.

תגובות

רשומות פופולריות