תרגיל בהתעוררות


נפגשנו במוצאי שבת סגרירי משהו ב"קופי-בר" שביד חרוצים כשאט אט הצטברו להם פינו מגרמניה, סירה מבארוסה, גרנאש מגיגונדס,  קברנה מקליפורניה ושמפניה על השולחן.

רשימה כזו שמגיעה לחובב היין ה'מעודכן' תגרום לעיקום אף קל. איפה חברי הכבוד ב-BBB (בורדו, בורגון, ברולו, במפיין)? מלא פינו מגרמניה, אבל יין אוסטרלי? באמת?

אז באנטי-תזה מוחלטת למה שנכון ומגניב, למדתי שיעור קטן. הכללות זה שטויות. מי שמוכן לשתות רק יינות משנים ומאזורים מסוימים מפספס את העושר האדיר הזה שיש בעולם היין, מפספס משהו בסיסי בחוויה המדהימה, בסיפור, בהתרגשות שבקבוק יין יכול לספק.

אז סמי אודי נכנס לפנתאון שלי אחרי הלילה הזה. גם רנדי דון וחלקה קטנה עם סיפור מהמם בגיגונדס.

כיף גדול, לא?


2005 Larmandier-Bernier Vieilles Vignes du Levant Grand Cru Extra Brut, Champagne, France -
  שמפניית הדגל מיצרן העל הזה, שאצלו כל שמפניה היא תמיד קודם כל יין. תמיד זה חד, מינרלי, נקי, בלי שמריות מוגזמת או חמצון מוקדם שהם מנת חלקן של שמפניות רבות מידי. לצד הקווים האלה, הלרמנדיה הזה מציג פרי עשיר של אפרסק ואגס עם נפח בלתי נגמר ודיוק מרשים. מדהים.

2011 Weingut Bernhard Huber SpatburgunderAlte Reben Trocken, Baden, Germany - פינו, אבל גרמני. הפרי מלא יותר מהאידאה הבורגנית ולצידו יש ניחוחות של יער גרמני מלא ועשיר. הפה מלטף ורך, אך עם אחיזה טובה ואלמנט 'יאמינס' בולט. יופי יופי של דבר.

2006 Dunn Vineyards Napa Valley Cabernet Sauvignon, California, USA -   הויניירון מנאפה שעושה קברנה מעולה כבר כמעט 40 שנה. מדובר בתווית השנייה המורכבת מבלנד בין כרמי היקב הממוקמים על ההר, לפרי אותו קונה רנדי מהעמק. אף מטורף של קרם די קסיס, חידודי עיפרון ורעננות בולטת. בפה הוא עשיר, בשל, עם מבנה מצוין וטאנין שייקח אותו עוד המון המון זמן קדימה. מפנק, מנחם - אבל הכל במסגרת קלילה ולא מתאמצת. יכול בקלות להתברג למקום די גבוה בכל טעימת בורדו שתשימו אותו. מהמם.

2007 Perrin & Fils Gigondas Vieilles Vignes, Rhone, France -
סיפור לא חסר כאן. אפשר להתחיל בכנימת הפילוקסרה אשר מתקשה לתפקד באדמה חולית, מה שהפך את החלקה הקטנה הזו מגיגונדס, הכפר השני בדרום הרון, לאחת החלקות היחידות בה שרדו גפני גראנש את המגפה. התנובה נמוכה מאוד והבציר נחשב לאחד הגדולים בהיסטוריה של דרום הרון. התוצאה מהממת. עמוק. באף ובפה. מזהים את המאפיינים של הזן, אבל הריכוז והמורכבות הופכים אותו למשהו אחר. לצד המורכבות הזו ליין גם מקדם טעימות מטורף. יין גדול שהייתי יותר משמח לפגוש עוד בעתיד

2014 Sami-Odi 'XIV' Syrah, Sami-Odi, Barossa Valley, South Australia, Australia - יקב משפחתי קטנטן של היינן פריזר מ'קינלי, מהכוכבים העולים של עולם היין האוסטרלי. פרי אדיר, בשל ומרוכז שמפלרטט עם הגבול הדק שבין בשלות לבשלות יתר בצורה מעוררת השתאות, יחד עם חמיצות מצוינת ואיזון שקשה למצוא ביינות האזור. יין שבקלות אפשר לדמיין אותו מתיישן מספר עשורים בזכות טוהר הפרי הבלתי נגמר שיש כאן. מרשים, ומעורר מחשבה. 

תגובות

רשומות פופולריות